Na Pradze ruszyła kampania Senior w internecie

0

„Senior w internecie” – to nowa inicjatywa realizowana przez Urząd Dzielnicy Praga-Północ. Jej celem jest zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo seniorów, którzy coraz częściej korzystają z nowych technologii. Przegląd Praski jest partnerem medialnym kampanii.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że seniorzy w ostatnich miesiącach zostali postawieni pod ścianą i byli zmuszeni przenieść się jeszcze aktywniej do sieci, by nie stracić kontaktu z bliskimi, zapłacić rachunki czy zrobić zakupy.Pisaliśmy już o tym tutaj E-społeczeństwo w dobie koronawirusa. Seniorzy na Pradze

Programy pomagające seniorom w opanowaniu podstawowych umiejętności z obsługi komputera realizowane są już od dłuższego czasu. Ale dopiero pandemia koronawirusa, która zmusiła seniorów do pozostania w domu w obawie o własne zdrowie, stała się prawdziwym testem znajomości nowych technologii. Już nie w teorii, ale w praktyce musieli wykorzystać zdobyte umiejętności. Nie każdy poradził sobie celująco.

Seniorzy nie chcą być wykluczeni

Co trzecia osoba powyżej 60. roku życia korzysta aktywnie z komputera i telefonu komórkowego. Seniorzy spędzają w ten sposób nawet od 2 do 4 godzin dziennie. Czego szukają w sieci? Sprawdzają pocztę, są obecni w mediach społecznościowych, by utrzymywać kontakt z rodziną, dziećmi i wnukami, coraz częściej robią zakupy i płacą rachunki. Wirtualny świat, który ma im ułatwić funkcjonowanie jest jednak pełen niebezpieczeństw. – Internet i cyfryzacja, to słowa, które na stałe weszły już do naszego słownika. Niestety, dla wielu naszych dziadków, ale też rodziców, to co kryje się za ich definicją wciąż stanowi wyzwanie – mówi Kamil Ciepieńko, radny dzielnicy, jeden z pomysłodawców kampanii dla seniorów. – W przestrzeni publicznej nie brakuje ostrzeżeń przed zagrożeniami w sieci, ale wciąż jest zbyt mało kampanii, które w praktyczny sposób nauczą seniorów, jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw internetu – dodaje praski radny.

Start kampanii „Senior w internecie”

Wychodząc naprzeciw potrzebom seniorów, Urząd Dzielnicy Praga-Północ przeprowadził warsztat wprowadzający. W zamkniętym spotkaniu wzięli udział przedstawiciele samorządu oraz środowisk wspierających i pracujących na co dzień z seniorami. Celem warsztatu, który poprowadził dr Łukasz Kister, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, było poznanie realnych potrzeb osób starszych, by przygotować program, który będzie spełniał ich oczekiwania. Okazuje się bowiem, że prascy seniorzy mają problemy z rozpoznawaniem wiarygodności stron internetowych, m.in. bankowych, chcieliby opanować umiejętność wykonywania przelewów, robienia zakupów on-line. Nie chcą wiedzy teoretycznej i nauki z budowy komputera, chcieliby biegle poruszać się po stronach internetowych, znajdować potrzebne informacje na portalach internetowych, założyć profil zaufany, żeby kontaktować się z urzędem, a nawet aktywnie prowadzić media społecznościowe, przesyłać zdjęcia rodzinie. Celem kampanii „Senior w internecie” jest nie tylko oswojenie z siecią, ale także poprawa bezpieczeństwa, tak by seniorzy nie padli ofiarą przestępców wyłudzających dane lub żerujących na niewiedzy i naiwności. – Czas jest trudny i powinniśmy go wykorzystać na działania skierowane do seniorów. Kampania przyczyni się do popularyzowania wiedzy o internecie. Seniorów mamy dużo, należymy do czołówki dzielnic, w których jest wiele osób w podeszłym wieku, dlatego każdy taki program jest potrzebny – mówi Wojciech Gajewski, dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszaw.

Powstanie model spotkań z seniorami.

Miejsca, do których przychodzą seniorzy odwiedzą eksperci, którzy w pigułce przekażą najważniejsze informacje na dany temat. Spotkania będą trwać od 15 do 30 minut i będą organizowane z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Seniorzy będą mogli przyjść z własnym sprzętem i od razu rozwiać wątpliwości, zadawać pytania. Instytucje, które współpracują na terenie dzielnicy z seniorami, m.in. Ośrodek Pomocy Społecznej, Dom Kultury Tu Praga czy Biblioteka Publiczna im. ks. Twardowskiego zbierają opinie i potrzeby, które pomogą organizatorom ułożyć harmonogram warsztatów. Pierwsze warsztaty w ramach kampanii „Senior w internecie” rozpoczną się we wrześniu.

Partnerem kampanii jest Instytut Społecznej Odpowiedzialności Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju i Instytut Staszica.

Przekaż dalej

Dodaj komentarz