Drogowcy zakończyli przebudowę przejść dla pieszych przez ul. Kijowską na skrzyżowaniach z ul. Brzeską i Markowską. Powstały azyle i progi zwalniające. To było jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w Warszawie.
– To już kolejne w tym roku przejścia, które w audycie bezpieczeństwa uzyskały najniższe oceny, na których poprawiamy bezpieczeństwo pieszych – informują urzędnicy Zarządu Dróg Miejskich. Według ich wyliczeń po ulicy Kijowskiej dziennie porusza się od kilku do kilkunastu tysięcy pojazdów.
Najważniejsze zmiany na Kijowskiej:
- zebry przez południową jezdnię na wysokości ulic Brzeskiej i Markowskiej zostały skrócone;
- przed przejściami przez północną jezdnię zamontowaliśmy progi zwalniające.
Drogowcy wprowadzili zmiany na czterech przejściach dla pieszych przez ul. Kijowską – po dwa na skrzyżowaniu z ul. Brzeską i skrzyżowaniu z ul. Markowską. Przed przejściami przez północną jezdnię zamontowano progi zwalniające. Przejścia przez południową jezdnię zostały skrócone za pomocą wysp. W przypadku przejścia przy ul. Brzeskiej lewy pas kończy się teraz przed zebrą, a lewy pas przed zebrą przy ul. Markowskiej służy teraz tylko do skrętu w lewo.
Ułatwienia dla kierowców na Pradze
– Dzięki zmianom łatwiej będzie też skręcić w lewo kierowcom jadącym z ul. Brzeskiej, a kierowcom z ul. Markowskiej chcącym pojechać w kierunku ul. Zabranieckiej zawrócić – przekonują urzędnicy ZDM.
Zawrócić na wysokości ul. Brzeskiej nie będą mogli natomiast kierowcy jadący ul. Kijowską na wschód. Mogą jednak – jak dotychczas – zawracać na skrzyżowaniu z ul. Markowską. Wciąż bez problemu w lewo w ul. Brzeską mogą skręcać rowerzyści, dla których został wyznaczony dodatkowy pas na skrzyżowaniu.
Niebezpieczne przejścia dla pieszych przy Kijowskiej
W przeprowadzonym w latach 2016-2020 audycie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych zebry przy skrzyżowaniu z ul. Brzeską otrzymały oceny 1 (przez jezdnię południową) i 2 (przez jezdnię północną) w skali 0-5. Przejścia przy skrzyżowaniu z ul. Markowską otrzymały z kolei oceny 0 (przez jezdnię południową) i 1 (przez jezdnię północną).
W przypadku wszystkich przejść audytorzy zwracali uwagę na rozwijane przez kierowców wysokie prędkości. Obawiali się także sytuacji, w której kierowca na jednym pasie zatrzymuje się, aby przepuścić pieszego, zaś jadący drugim pasem nie wyhamuje.
– Po przebudowie przejść piesi przechodzący przez południową jezdnię nie tylko pokonają je szybciej, ale nie będzie także możliwości wyprzedzania na przejściu dzięki zwężeniu jezdni przy przejściach do jednego pasa. Z tego samego powodu kierowcy będą musieli zdjąć nogę z gazu. Podobnie na północnej jezdni, tam jednak ze względu na progi zwalniające – mówią drogowcy.
Najważniejsze jest bezpieczeństwo pieszych
Przejścia na ul. Kijowskiej to już kolejne, które zostały zmodernizowane w tym roku pod na prawym brzegu Wisły. – Powstała m.in. sygnalizacja na przejściu przy ul. Rembielińskiej 8 na osiedlu Bródno na Targówku – dodają urzędnicy.
W 2023 r. na warszawskich ulicach zginęło 29 osób. Drogowcy zapowiadają, że dzięki przyznanym przez warszawskich radnych 164 mln zł będą mogli dalej działać na rzecz poprawy bezpieczeństwa.