poniedziałek, 3 października, 2022

Nie daj się oszukać fałszywemu wnuczkowi. Miasto apeluje do seniorów o rozwagę

W ubiegłym roku warszawska policja otrzymała 311 zgłoszeń o wyłudzeniu metodą na wnuczka lub na policjanta. Ponadto złożono 65 zawiadomień o usiłowaniu wyłudzenia. Poszkodowani stracili łącznie ponad 13 mln zł. Oprócz pieniędzy łupem złodziei padły cenne kosztowności jak biżuteria, złoto, zegarki czy przedmioty kolekcjonerskie.

Nie daj się oszukać fałszywemu wnuczkowi

Niemal każdego dnia na policję w Warszawie trafia zgłoszenie o wyłudzeniu metodą „na wnuczka lub policjanta”. Miasto chce uświadomić seniorom to niebezpieczeństwo. I apeluje do wszystkich mieszkanek i mieszkańców: przekażcie tę wiedzę waszym babciom, dziadkom, starszym członkom rodziny.

Tylko w ubiegłym roku warszawska policja otrzymała 311 zgłoszeń o wyłudzeniu metodą na wnuczka lub na policjanta. Poszkodowani stracili łącznie 13 334 209 zł.

Seniorzy odpoczywają w paru Skaryszewskim Fot. KC/Przegląd Praski

Oszuści zwykle podszywają się pod bliskie osoby z rodziny, proszą o dyskretną pożyczkę. „Nie mogą” jej jednak odebrać osobiście, przysyłają więc „znajomego” albo proszą o przesłanie pieniędzy na wskazany numer konta. Ale mechanizmów działania oszustów jest znacznie więcej.

Oszuści są znakomitymi aktorami

– W kampanii „Policjant? Wnuczek? A może oszust?” chcemy uświadomić osobom starszym, że grozi im niebezpieczeństwo. Oszuści są znakomitymi aktorami. Niezwykle przekonujący w tym co mówią wykorzystują dobre serca starszych ludzi i niejednokrotnie udaje im się ich zmanipulować. Potrafią przybrać dowolną maskę, doskonale znają słabe strony swoich ofiar i bez skrupułów je wykorzystują – czytamy w komunikacie miasta. – Kampania nie jest skierowana wyłącznie do osób starszych. To my właśnie, dzięki bezpośrednim kontaktom z rodzicami, dziadkami i seniorami, możemy przekazać im niezbędną wiedzę na ten temat.

– Oszustwa na wnuczka czy policjanta są przestępstwami trudnymi do wykrycia – mówi dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Michał Domaradzki. – Jedynym celem złodziei jest wzbogacenie się kosztem ludzkiej krzywdy. Po przekazaniu pieniędzy czy kosztowności wszelki kontakt się urywa i dopiero wówczas osoba pokrzywdzona zdaje sobie sprawę, że padła ofiarą oszusta. Dlatego tak ważne jest, by zapobiegać tego typu wyłudzeniom m.in. przez kampanie, która trafią do szerokiego grona odbiorców i pomogą uczulić osoby starsze na podejrzane telefony.

Powinniśmy przekazać naszym rodzicom/dziadkom trzy podstawowe zasady:

  • Nie ufaj obcym dzwoniącym do Ciebie.
  • Nie przekazuj pieniędzy, biżuterii lub innych rzeczy nieznajomym.
  • Nie podawaj obcym osobom, szczególnie w rozmowie telefonicznej, informacji na temat swoich danych osobowych jak: numeru telefonu, numeru pesel, numeru dowodu osobistego, miejsca zamieszkania, posiadanych oszczędności, kont bankowych czy haseł

Pamiętaj, by uczulić swoich najbliższych co robić, kiedy już ktoś podejrzany się z nimi skontaktuje:

  • Przerwać rozmowę.
  • Odłożyć słuchawkę.
  • Zgłosić sprawę na Policję.

Wszyscy musimy zadbać o bezpieczeństwo naszych rodziców i dziadków. Przestrzegajmy ich przed oszustami. Ustalmy, by z wszelkimi wątpliwościami zgłaszali się do nas lub do najbliższej jednostki Policji. Pomóżmy im zapamiętać hasło naszej kampanii: „Policjant? Wnuczek? A może oszust!”

Ulotka „Policjant? Wnuczek? A może oszust?”

Najnowsze informacje

Podobne wiadomości

Strona wykorzystuje pliki cookie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close