Najstarszy budynek na Żeraniu został zabytkiem. To oznacza, że o jego przyszłości będzie decydował nie tylko właściciel, ale też konserwator. Zabytków na terenie dawnej FSO będzie jednak więcej. To może popsuć plany developera, który zaplanował w tym miejscu wielofunkcyjne osiedle. Zapytaliśmy o to przedstawiciela firmy Okam, która jest właścicielem terenu fabryki.
Konserwator prowadzi kolejne postępowania
W tym samym czasie, gdy architekci kreślą wizje miasta przyszłości na terenach dawnej FSO, konserwator zabytków prowadzi postępowanie w sprawie wpisu do rejestru zabytków pozostałości zabudowań fabryki. W ostatnich dniach do rejestru trafił budynek hali, w której wykonywano podwozia i montowano samochody. Hala kolebkowa, która swoją nazwę zawdzięcza konstrukcji dachu, jest najstarszym budynkiem na terenie dawnej fabryki. Jej budowa rozpoczęła się w 1949 r. Od 1953 r. służyła już jako jedna z hal produkcyjnych.
– Niezależnie od wpisu (hali kolebkowej – red.) prowadzone jest postępowanie w sprawie wpisu do rejestru zabytków pozostałości zespołu zabudowy dawnej fabryki – poinformował Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Ta zapowiedź może wpłynąć na plany właściciela terenu, firmy developerskiej Okam.
Rozmawiamy z Anną Watkowską, członkiem zarządu Okam oraz Liderką Projektu F.S.O. PARK.
Czy decyzja konserwatora ma wpływ na działania Okam-u?
Nasze podejście do inwestycji prowadzonych na terenach postindustrialnych uwzględnia poszanowanie wartości historycznych obiektów, o czym świadczą takie projekty OKAM jak BOHEMA-Strefa Praga w Warszawie czy ŁÓDŹ.WORK i Strefa Piotrkowska 217 w Łodzi.
Stąd od momentu zakupu 62 ha działki przy ul. Jagiellońskiej 88 w Warszawie OKAM zakładał rewitalizację wybranych hal oraz fragmentów budynków znajdujących się na terenie dawnej FSO. Przykładem takiego obiektu jest m.in. Hala Montowni, którą od początku planowaliśmy zachować w całości.
Czy Okam planował zachowanie hal? Jeśli tak, to jakie miałoby być ich nowe przeznaczenie?
Już na etapie tworzenia koncepcji architektonicznej inwestycji F.S.O. PARK planowaliśmy zachowanie wybranych obiektów historycznych, takich jak Brama Główna, Hala Montowni oraz fragmenty Tłoczni i Spawalni. Te budynki zostaną zintegrowane z nowymi funkcjami,
w tym komercyjnymi, które planujemy rozwinąć przy ul. Jagiellońskiej. Na tym etapie nie możemy jeszcze dokładnie określić wszystkich przeznaczeń poszczególnych zabudowań. Obecnie koncentrujemy się na przygotowaniach do rozpoczęcia budowy etapu I inwestycji,
w ramach Lex Deweloper, który obejmie budowę ok. 2000 mieszkań, ok. 60 lokali
handlowo-usługowych, ok. 2 ha centralnego parku oraz szkoły publicznej z przeznaczeniem dla ok. 650 uczniów.
PRZECZYTAJ: Nowe osiedle na dawnych terenach FSO. Projekt ma się zakończyć w 2050 roku
Czy jeśli konserwator wpisze pozostałą zabudowę do rejestru, to czy deweloper rozważa wycofanie się z inwestycji?
Będziemy oczywiście dokładnie analizować każdą decyzję konserwatora w kontekście całości projektu F.S.O. PARK. Naszym priorytetem jest realizacja inwestycji z poszanowaniem wartości historycznych. Jesteśmy otwarci na dialog ze wszystkimi stronami zainteresowanymi przyszłością tego terenu i będziemy dostosowywać nasze plany do zmieniających się okoliczności.
Hala kolebkowa na Żeraniu. Najstarszy budynek fabryki
Hala kolebkowa jest najstarszym zachowanym budynkiem dawnej Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie. Jej budowa rozpoczęła się w 1949 r. wg projektu włoskich architektów. Hala została oddana do użytku w 1953 r. Wygląd elewacji odpowiada projektowi z 1955 r. autorstwa J. Romańskiego i J. Soroczyńskiego. Ostatnim znaczącym przekształceniem była rozbudowa hali o jeden segment wg projektu M. Ambroziewicza (1957 r.). W tym kształcie hala przetrwała do czasów współczesnych, dokonywane w niej zmiany obejmujące przemurowanie ścian i zmiany otworów nie wpłynęły znacząco na bryłę, formę oraz konstrukcję budynku. W hali wykonywano nadwozia oraz przeprowadzano montaż samochodów.
ZOBACZ: Żerań odcięty od tramwajów. Utrudnienia dla mieszkańców