Jako ADHD określa się zespół nadpobudliwości z deficytem uwagi, natomiast spektrum autyzmu to grupa zaburzeń powodujących m.in. trudności w komunikacji społecznej, reagowaniu na bodźce i ogólnym rozwoju dziecka. Obydwa problemy dotykają tysięcy najmłodszych, jak również dorosłych w całej Polsce. Stosunkowo niewiele osób ma jednak świadomość, że zaburzenia te mogą współwystępować. Zobacz, co warto wiedzieć na ten temat.
Czy możliwa jest podwójna diagnoza?
ADHD oraz ASD to zaburzenia, które łącznie dotyczą nawet ponad miliona Polaków. Liczba ta może być niedoszacowana, ponieważ diagnoza jest trudna i wiele osób nie otrzymuje jej przez całe życie. Dodatkową trudnością jest fakt, że błędy diagnostyczne są popełniane przez samych specjalistów, którzy się tym zajmują. Wiele objawów spektrum autyzmu oraz ADHD widocznych jest w tych samych obszarach, przez co mogą być one do siebie podobne. Wciąż rzadko poruszaną kwestią jest fakt, że zaburzenia te bywają mylone przez diagnostów, a niekiedy poprzestaje się na diagnozie jednego z nich, nie biorąc pod uwagę, że występować może również drugie. Problem ten jest poważniejszy, niż może się wydawać, ponieważ według szacunków nawet ponad 50% pacjentów może mieć zarówno zaburzenia ze spektrum autyzmu, jak i ADHD.
Profesjonalną pomoc na terenie Warszawy uzyskasz w ZINTEGROWANI Centrum Diagnozy i Terapii https://zintegrowani.com.pl/. Jedną ze specjalności jest diagnoza ADHD u dzieci https://zintegrowani.com.pl/diagnoza-adhd-u-dzieci-warszawa/. Zdiagnozowani pacjenci uzyskają również rzetelną, specjalistyczną pomoc po samej diagnozie, m.in. w postaci psychoterapii https://zintegrowani.com.pl/psychoterapia-dzieci-i-mlodziezy-warszawa/.
Jakie są objawy spektrum autyzmu i ADHD?
Współwystępujące spektrum autyzmu oraz ADHD określa się jako AuDHD. Osoby cierpiące na nie mogą mieć szeroko pojęte trudności w kontaktach społecznych. Wynikają one m.in. z niezrozumienia zasad społecznych, problemów w odczytywaniu intencji i emocji innych osób, a także u siebie samego. Nadekspresyjność może mieszać się z okresami braku wyrażania jakichkolwiek emocji. Dużym problemem dla pacjenta jest również z reguły odbiór bodźców, który również przejawiać się może w różnoraki sposób – od braku reakcji na poszczególne z nich, po nadmierną wrażliwość na nie. Całość objawów często powoduje szereg problemów szkolnych u dzieci. Dotyczą one zarówno relacji z rówieśnikami, jak i samej nauki. Maluch może przejawiać bardzo ograniczone, ściśle sprecyzowane zainteresowania i mieć trudności z przyswajaniem wiedzy w zakresie innych przedmiotów. Z powodów tych bardzo istotny jest wybór doświadczonego, specjalizującego się w diagnozie obydwu zaburzeń centrum diagnostycznego.
Artykuł sponsorowany