Zakończyło się drążenie obu tuneli wschodniego odcinka drugiej linii metra. Łączą one już Targówek i Pragę-Północ. Na stacjach trwają prace związane z murowaniem pomieszczeń.
Dla każdego kierunku ruchu metra wybudowany został oddzielny tunel. Tarcze TBM budujące tunele wyruszyły ze stacji powstającej pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej w stronę stacji Dworzec Wileński. Maszyna nie tylko drąży w gruncie, lecz także równocześnie montuje betonową obudowę tuneli. Każdy tunel ma ponad 2,2 km długości, a tarcze pokonały ten dystans w ok. 7 miesięcy. Rekord doby pracy TBM to 31,5 m tunelu, miesięczny – 555 m.
– Tunel pomiędzy stacjami Dworzec Wileński a Szwedzką jest najdłuższym odcinkiem metra w Warszawie – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy budowy drugiej linii metra po prawej stronie Wisły, firmy Astaldi. – Dodatkowo 550 m tego tunelu przebiega pod praskimi kamienicami – dodaje.
Na stacjach trwają prace związane z murowaniem pomieszczeń. Rozpoczęto wykonywanie tynków w głównych pomieszczeniach technologicznych. Wykonywane są słupy docelowe stacji oraz perony pasażerskie. Na powierzchni widać już konstrukcje przyszłych wejść do stacji. Budowa zakończy się w 2019 r.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z tempa prac – mówi Witczyński. – Wszystkie stacje są budowane równocześnie, tak wynika z kontraktu. Najbardziej zaawansowane prace są obecnie na stacji Trocka – dodaje.
W kierunku wschodnim z Dworca Wileńskiego powstanie ok. 3,12 km trasy podziemnej kolejki. Stacja Szwedzka znajdować się będzie pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA „Stalowa”. Stacja jest stosunkowo niewielka, jej długość to 135 m. Następna stacja, Targówek, zlokalizowana jest pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. Ossowskiego, pod terenem zieleni, wybudowany został jednokondygnacyjny podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość ma niemal 300 m długości.
Największym obiektem na tym odcinku drugiej linii metra jest stacja Trocka wraz z torami odstawczymi. Razem zajmuje obszar o długości 450 m. Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej – pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej. Wybudowane są także trzy wentylatornie.
Wykonawcą jest wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1 066 741 483,79 zł brutto. Projektantem natomiast jest ILF Consulting Engineers Polska.
Tymczasem Metro Warszawskie już szuka wykonawcy ostatniego odcinka drugiej linii metra w prawobrzeżnej Warszawie. Będą to trzy stacje: C19 – roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 – „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ul. Malborskiej i ul. Kondratowicza oraz C21 – „Bródno” przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej. To łącznie ok. 4 km trasy. Wybrany wykonawca wybuduje także podziemną halę torów odstawczych za ostatnią stacją, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy). Będzie miał na to 38 miesięcy od daty podpisania umowy.
Cezary Skoczylas