Rozpoczęła się przebudowa ulicy Starzyńskiego na odcinku od ul. Namysłowskiej w kierunku ronda Żaba. Drogowcy zbudują tu ścieżkę rowerową i poszerzą chodnik. Powstanie też nowa sygnalizacja świetlna.
Obecnie ul. Starzyńskiego między Namysłowską a zjazdem w kierunku ul. Szwedzkiej to przedzielone torowiskiem tramwajowym dwie jezdnie po trzy pasy ruchu z chodnikiem po południowej stronie.
– Chodnik jest wąski i mocno zniszczony. Najbardziej przy przedwojennym bloku podoficerskiego Funduszu Kwaterunku Wojskowego, gdzie piesi mają do dyspozycji jedynie 2,75 m od ściany budynku do krawężnika – tłumaczą drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich, którzy rozpoczęli już pierwsze prace polegające na przygotowaniu terenu przy torach tramwajowych do przybliżenia do nich jezdni. – Takie przesunięcie pozwoli przy bloku odzyskać przestrzeń nie tylko dla pieszych, ale i rowerzystów – zapowiadają.
Obok szerszego chodnika ma powstać też droga dla rowerów. Obecnie rowerzyści korzystając z chodnika lawirują między pieszymi, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji i kolizji.
– Z centrum można tu dojechać rowerem pięcioma trasami. Ale niezależnie od wyboru ostatnie około 450 m trzeba pokonać na jezdni. Od strony Targówka czy Pragi alternatywy nie ma żadnej, bo z tych dzielnic na ul. Starzyńskiego po prostu nie da się dojechać na dwóch kółkach. Inwestycję zrealizujemy więc właśnie po to, żeby połączyć bogatą infrastrukturę rowerową po lewej stronie Wisły z tą na Targówku i zlikwidować uciążliwy teleport – podkreślił Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Nowa zatoka autobusowa „Namysłowska”
Przy okazji remont przejdzie też przystanek autobusowy „Namysłowska 02”. Zatoka postojowa na wysokości ul. Starzyńskiego 12 zostanie zbudowana od nowa. Będzie w całości przystosowana do parkowania równoległego, ale za to dłuższa niż dotychczas. Obok znajdzie się niebieska koperta dla niepełnosprawnych.
Ważnym elementem inwestycji będzie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez zjazd ul. Starzyńskiego w kierunku ul. Szwedzkiej z priorytetem zielonego światła dla pieszych i rowerzystów.
Nowa sygnalizacja ma poprawić bezpieczeństwo
Zjazd biegnie łagodnym łukiem i choć zmienia się klasa drogi z głównej na zbiorczą, to spora część kierowców nie redukuje wystarczająco prędkości, zjeżdżając z fragmentu śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. W dodatku przed zebrą zjazd rozszerza się. To wpływa na niski poziom bezpieczeństwa – w latach 2015-2020 doszło tu do czterech wypadków, w tym jednego śmiertelnego. Światła sprawią, że niezmotoryzowani uczestnicy ruchu będą tu lepiej chronieni, a podobne zdarzenia drogowe nie powinny mieć miejsca.
Obok przejścia powstanie przejazd rowerowy. Wprowadzone zostanie nowe oznakowanie poziome – jezdnia będzie miała jeden pas, który rozwidli się do trzech w stronę ul. Szwedzkiej za zebrą (dziś rozszerza się tuż przed zebrą). Kierowcy nie będą więc mieli możliwości wyprzedzania przed przejściem.
Wycieli krzewy, ale posadzą nowe
Ostatni element inwestycji to nowa zieleń. Posadzone zostaną wysokie na 4-5 metrów 33 drzewa – 19 dębów czerwonych i 14 klonów polnych, a także ponad 7,5 tys. krzewów i bylin o łącznej powierzchni 2014 m2. Będą to częściowo nasadzenia kompensacyjne za wycinkę 1 drzewa i 711 m2 krzewów, które kolidowały z przebiegiem drogi dla rowerów i szerszego chodnika.