Dworzec Wschodni

0

Powstanie Dworca Wschodniego wiąże się z budową Kolei Warszawsko-Terespolskiej, w ramach której w roku 1866 oddano do użytku Dworzec Terespolski (zwany także Dworcem Brzeskim), położony mniej więcej w połowie drogi między obecnym dworcem a ul. Targową.

Dworzec obsługiwał głównie pociągi jadące w kierunku Brześcia i Lublina. Jako jeden z nielicznych warszawskich dworców uniknął w 1915 roku większych zniszczeń ze strony wycofujących się wojsk rosyjskich.

Podczas przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego rozpoczętej w 1919 roku dworzec został przebudowany i od roku 1933 stał się elementem warszawskiej linii średnicowej.

W pierwszych dniach września 1939 roku dworzec był wielokrotnie bombardowany, wielu ewakuujących się mieszkańców Warszawy zostało rannych. Pomoc niosły im warszawskie harcerki i uczennice, z których część zginęła w kolejnych bombardowaniach. Ich pamięci poświęcony jest głaz ustawiony naprzeciwko jednego z wejść do dworca od strony ul. Kijowskiej. Piszemy o tym tutaj Bohaterskie harcerki

W 1944 roku dotychczasowy budynek został zniszczony. Po wojnie, w ramach przebudowy Pragi w 1969 roku, oddano do użytku nowy dworzec zaprojektowany przez polskiego architekta Arseniusza Romanowicza, przesunięty na wschód o kilkaset metrów.

Przez kilka lat, aż do wybudowania Dworca Centralnego, Dworzec Wschodni był najnowocześniejszą i najbardziej reprezentacyjną budowlą tego typu w Warszawie, jednak wiele lat zaniedbania i braku remontów spowodowało, że obecnie znajduje się on w bardzo złym stanie.

Przekaż dalej

Dodaj komentarz

Strona wykorzystuje pliki cookie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close