sobota, 23 listopada, 2024

Lalki ożywają w teatrze. Sztuka przedszkolaków z Ratuszowej

Udostępnij

Czy lalki i zabawa, to dobra droga, żeby wprowadzić dzieci w świat wartości, takich jak tolerancja czy szacunek? Okazuje się że tak, udowodniły to maluchy z przedszkola przy ul. Ratuszowej.

W minionym roku szkolnym, w przedszkolu nr 165, w najstarszej grupie zrealizowano projekt „Lalki ożywają w teatrze”. To inicjatywa, której autorem jest Dorota Jasica, dyrektor placówki.

– Scenariusz przedstawienia powstał na kanwie książki Petry Finy „Biała Księżniczka i Złoty smok”, której ponadczasowym przesłaniem jest poszanowanie odmienności i zwyczajów ludzi z innych kręgów kulturowych – tłumaczy dyrektor Dorota Jasica. – W dobie migracji ludności, wielokulturowości społeczeństw warto uwrażliwić na tą problematykę dzieci, które coraz częściej stykają się z rówieśnikami z różnych kręgów kulturowych.

W ramach realizacji projektu dzieci uczestniczyły w „Wirtualnym spacerze po teatrze”, poznawały rodzaje lalek, uczyły się animacji np. zasad poruszania lalką, pojawiania się i znikania za parawanem, a także interakcji z drugą lalką.

dzieci w przedszkolu trzymające lalki
Przedszkolaki z placówki nr 165 przy ul. Ratuszowej w Warszawie

Mali twórcy projektowali następnie wzory materiałów, wizerunki smoków, elementy scenografii. – Lalki tworzyłam równolegle na oczach dzieci. Widziały one fazy ich powstawania, wygląd postaci był z nimi konsultowany – mówi Dorota Jasica. – Stwarzało to możliwość nauki animacji i poprawiania wad technicznych lalek jeszcze na długo przed występami.

Jak dodaje, proces oswajania się z lalką, możliwość ukrycia się za parawanem podczas występu, przeświadczenie, że występuje lalka nie dziecko, pozwolił na otworzenie się i zaprezentowanie swoich możliwości dzieciom nieśmiałym. Największym walorem przedsięwzięcia stało się jednak wzmocnienie więzi w grupie i nawiązanie relacji z lalkami. Dzieci uczłowieczyły je, witały się z nimi, rozmawiały, bawiły się w swobodne animacje.
Również rodzice zaangażowali się w działania nauczycieli i dzieci. Licznie uczestniczyli w adresowanym do nich konkursie „Lalka teatralna, czyli zabawy teatralne przedszkolaków”, który polegał na wspólnym tworzeniu (rodziców z dziećmi) lalek teatralnych. – Radość dziecka z współtworzenia z najbliższymi, duma z efektu pracy, możliwość wymienienia się z kolegami doświadczeniami z procesu tworzenia dała dzieciom wiele satysfakcji – mówi dyrektor przedszkola.

W przedszkolu nr 165 przy ul. Ratuszowej, w latach 2015-2020 zrealizowano projekty: „Magia Kukiełek”, Zaczarowany Świat Animacji”, „W Świecie Teatru Lalkowego”. Efektem finalnym każdego z projektów było wystawienie przedstawienia lalkowego. Powstały kolejno: „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”, „Dawno temu nim wymarły…”, „Piękna i Bestia” i „Konik Garbusek”.

W 2017 r. projekt „Zaczarowany Świat Animacji” zdobył II nagrodę w kategorii Przedszkola-Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej.

lalki przygotowane przez dzieci z przedszkola
Lalki wykonane przez Dorotę Jasice, dyrektor przedszkola nr 165 przy ul. Ratuszowej w Warszawie

Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Dołącz do nas i śledź portal Przegladpraski.pl codziennie na Facebook/Przegladpraski

Kamil Ciepieńko
Kamil Ciepieńkohttps://kamilciepienko.pl/
Redaktor i twórca Przeglądu Praskiego. Publicysta i samorządowiec. Radny dzielnicy Praga-Północ od 2010 r. Z Pragą jest związany od pierwszych dni życia. Fundator i prezes Fundacji Praga Pomaga.

Wiadomości

Wiadomości lokalne