piątek, 31 marca, 2023

Podziemny lifting

Zakończyło się drążenie obu tuneli wschodniego odcinka drugiej linii metra. Łączą one już Targówek i Pragę-Północ. Na stacjach trwają prace związane z murowaniem pomieszczeń.

Dla każdego kierunku ruchu metra wybudowany został oddzielny tunel. Tarcze TBM budujące tunele wyruszyły ze stacji powstającej pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej w stronę stacji Dworzec Wileński. Maszyna nie tylko drąży w gruncie, lecz także równocześnie montuje betonową obudowę tuneli. Każdy tunel ma ponad 2,2 km długości, a tarcze pokonały ten dystans w ok. 7 miesięcy. Rekord doby pracy TBM to 31,5 m tunelu, miesięczny – 555 m.

– Tunel pomiędzy stacjami Dworzec Wileński a Szwedzką jest najdłuższym odcinkiem metra w Warszawie – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy budowy drugiej linii metra po prawej stronie Wisły, firmy Astaldi. – Dodatkowo 550 m tego tunelu przebiega pod praskimi kamienicami – dodaje.

Na stacjach trwają prace związane z murowaniem pomieszczeń. Rozpoczęto wykonywanie tynków w głównych pomieszczeniach technologicznych. Wykonywane są słupy docelowe stacji oraz perony pasażerskie. Na powierzchni widać już konstrukcje przyszłych wejść do stacji. Budowa zakończy się w 2019 r.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z tempa prac – mówi Witczyński. – Wszystkie stacje są budowane równocześnie, tak wynika z kontraktu. Najbardziej zaawansowane prace są obecnie na stacji Trocka – dodaje.

W kierunku wschodnim z Dworca Wileńskiego powstanie ok. 3,12 km trasy podziemnej kolejki. Stacja Szwedzka znajdować się będzie pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA „Stalowa”. Stacja jest stosunkowo niewielka, jej długość to 135 m. Następna stacja, Targówek, zlokalizowana jest pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. Ossowskiego, pod terenem zieleni, wybudowany został jednokondygnacyjny podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość ma niemal 300 m długości.

Największym obiektem na tym odcinku drugiej linii metra jest stacja Trocka wraz z torami odstawczymi. Razem zajmuje obszar o długości 450 m. Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej – pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej. Wybudowane są także trzy wentylatornie.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1 066 741 483,79 zł brutto. Projektantem natomiast jest ILF Consulting Engineers Polska.

Tymczasem Metro Warszawskie już szuka wykonawcy ostatniego odcinka drugiej linii metra w prawobrzeżnej Warszawie. Będą to trzy stacje: C19 – roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 – „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ul. Malborskiej i ul. Kondratowicza oraz C21 – „Bródno” przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej. To łącznie ok. 4 km trasy. Wybrany wykonawca wybuduje także podziemną halę torów odstawczych za ostatnią stacją, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy). Będzie miał na to 38 miesięcy od daty podpisania umowy.

Cezary Skoczylas

Redakcja
Przegląd Praski. Prawy brzeg informacji

Najnowsze informacje

Podobne wiadomości

Strona wykorzystuje pliki cookie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close