Rozpoczęła się jubileuszowa, 10. edycja budżetu obywatelskiego. Na realizację pomysłów mieszkańców stołeczny Ratusz wyłoży ponad 100 mln zł, z czego ponad 2,6 mln zł jest do dyspozycji mieszkańców Pragi-Północ. Projekty można zgłaszać do 25 stycznia. Przedstawimy praktyczny poradnik.
– Często idąc do pracy, szkoły albo spacerując wpadamy na pomysł, jak sprawić, by nasza okolica była lepsza. Budżet obywatelski pozwala przekuć te pomysły w działanie. Pomysł, a w zasadzie projekt, może zgłosić każdy. To też okazja do poznania sąsiadów i wspólnego działania na rzecz podniesienia komfortu życia w stolicy. To prostsze niż się wydaje – mówi dyrektorka koordynatorka ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego Karolina Zdrodowska.
Kiedy pojawi się pomysł na wykorzystanie pieniędzy z budżetu obywatelskiego, najtrudniej ustalić, do kogo należy teren i jak oszacować koszt przedsięwzięcia. W rozwiązaniu tych problemów pomogą miejscy urzędnicy i narzędzia internetowe. Podpowiedzą też, jak zdobyć podpisy pod listami poparcia.
Jak się do tego zabrać? Prześledźmy sprawę na przykładzie dwóch potencjalnych projektów – jeden to dwa plenerowe stoły do ping ponga w osiedlowym parku, drugi ławeczka z postacią z serialu „Alternatywy 4” nieopodal miejsca, gdzie kręcono kultowy serial.
Autorzy projektów mają najczęściej trzy problemy. Pierwszy to określenie, do kogo należy teren, na którym miałby powstać projekt. Projekty mogą być realizowane tylko na terenach należących do Warszawy, o ile nie zostały komuś wynajęte lub na takich, które wprawdzie nie należą do Miasta, ale Warszawa nimi zarządza.
Jak ustalić do kogo należy teren?
Najprościej sprawdzić to na miejskiej stronie własności gruntów. Jeśli wybrany teren jest oznaczony na żółto, to znaczy, że należy do miasta i nie został oddany w użytkowanie wieczyste. Czyli projekt (raczej – o ile nie ma innych przesłanek wykluczających to miejsce) można tam realizować.
Na czerwono zaznaczone są tereny stanowiące własność Skarbu Państwa. Ale część z nich została oddana pod opiekę miastu, co umożliwia realizację projektów – musi to jednak dokładnie sprawdzić miejski urzędnik. Na mapie są jeszcze tereny zakreskowane – oddane komuś w użytkowanie wieczyste. To najprawdopodobniej wyklucza realizację projektu w tym miejscu.
Ile kosztuje projekt?
Drugi problem, przed którym stają autorzy projektów, to określenie ich kosztów.
Tutaj najlepszym rozwiązaniem będzie kontakt z koordynatorami budżetu obywatelskiego.
Przedstawiamy listę koordynatorów w dzielnicach Praga-Północ, Praga-Południe, Targówek i Białołęka:
- Praga-Północ
Joanna Gilewska, tel. 22 443 79 13, e-mail: jgilewska@um.warszawa.pl
Anna Wrochna, tel. 22 443 80 99, e-mail: awrochna@um.warszawa.pl - Praga-Południe
Anna Wojtasik, tel. 22 443 53 89, e-mail: awojtasik@um.warszawa.pl
Anna Paluch-Bielańska, tel. 22 443 53 94, e-mail: anna.paluch@um.warszawa.pl - Targówek
Radosław Brudnicki, tel. 22 443 86 52, e-mail: rbrudnicki@um.warszawa.pl
Sylwia Weilandt, tel. 22 443 85 31, e-mail: sweilandt@um.warszawa.pl - Białołęka
Joanna Pernal, tel. 22 443 83 33, e-mail: jpernal@um.warszawa.pl
Michał Grzybek, tel. 22 443 82 04, e-mail: mgrzybek@um.warszawa.pl
Urzędnicy znający koszt podobnych projektów potrafią od ręki oszacować, jakie sumy powinniśmy wpisać. Dwa stoły do ping ponga (z tworzącymi odpowiednie podłoże płytami chodnikowymi) koordynatorka w dzielnicy ocenia na 20 tys. zł. Ławeczka razem z zaprojektowaniem i wykonaniem mini-posągu to 15 tys. zł.
Można też samemu określić koszt projektów na stronie: ile kosztuje miasto. Są na niej oszacowane w widełkach najpopularniejsze typy projektów z podziałem zieleń, sport i rekreację, kulturę i edukację, infrastrukturę drogową, rowerową, małą architekturę itp. A jeśli te sumy będą nie do końca trafione – urzędnicy poprawią je na etapie weryfikacji projektów (już po ich złożeniu).
Jak zebrać podpisy na liście poparcia?
Do zgłaszanego wniosku trzeba dołączyć jeszcze listy poparcia. Dla projektów dzielnicowych – 20 mieszkańców dzielnicy. Dla projektów ogólnomiejskich – 40 mieszkańców Warszawy.
Trzy najlepsze sposoby na zebranie podpisów:
- poprosić o wsparcie w grupach lokalnych w portalach społecznościowych,
- poprosić znajomych,
- wywiesić ogłoszenie na klatce schodowej.
Lista musi zawierać imię i nazwisko osoby popierającej, jej adres zamieszkania oraz podpis. Najprościej, jeśli będzie to podpis własnoręczny – i spotkanie „w realu”. Ale można również uzyskać wsparcie przed internet. Osoba wspierająca może udzielić wsparcia dla projektu podpisem elektronicznym, autor projektu dopisuje wtedy jej dane do listy oraz dołącza plik .xml z elektronicznym podpisem.
Merytoryczne wsparcie urzędników można też uzyskać podczas maratonów pisania projektów. Odbywają się one w wielu dzielnicach, konkretne terminy najlepiej sprawdzić na stronie dzielnicy, której dotyczy nasz projekt. Taki maraton to też świetna okazja do uzyskania podpisów popierających projekt – od autorów innych projektów.
Jak złożyć projekt do budżetu obywatelskiego?
Projekty można zgłaszać do 25 stycznia (środa). Można to zrobić przez internet – na stronie bo.um.warszawa.pl. Założenie konta i opisanie pomysłu zajmuje kilkanaście minut.
Można też dostarczyć formularz do urzędu – osobiście bądź listownie (ale dokument musi dotrzeć do urzędu najpóźniej 25 stycznia – decyduje data wpływu, nie data wysłania).
Projekty dzielnicowe składa się w urzędach dzielnic, a projekty ogólnomiejskie w Centrum Komunikacji Społecznej, ul. Kruczkowskiego 2, 00-412 Warszawa. Formularz zgłoszeniowy można otrzymać w urzędzie lub wydrukować z miejskiej strony budżetu obywatelskiego(otwiera się w nowej karcie).
Harmonogram Budżetu obywatelskiego na rok 2024
- Zgłaszanie: od 1 grudnia 2022roku do 25 stycznia 2023 roku.
- Ocena możliwości realizacji zgłoszonych pomysłów: od 26 stycznia do 31 maja 2023 roku.
- Głosowanie: od 15 czerwca do 30 czerwca 2023 roku.
- Wyniki: od 1 lipca do 13 lipca 2023 roku.
- Realizacje: od 2024 roku.