Pierwsze w Warszawie publiczne przedszkole dla dzieci z autyzmem zostało właśnie otwarte na Pradze-Północ. Placówka powstała na terenie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 10 przy ul. Tarchomińskiej 4.
– Wczesna diagnoza i wsparcie daje dziecku szansę na samodzielne życie. Nowe przedszkole jest odpowiedzią na potrzeby ostatnich lat. Wiemy, że w placówkach oświatowych jest coraz więcej dzieci, u których zdiagnozowano autyzm. To wpływ lepszej diagnostyki i wyższej świadomości rodziców, nauczycieli i innych osób z otoczenia najmłodszych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Szkoły i przedszkola zmagają się z wieloma wyzwaniami. Cieszę się, że jest to kolejne przyjazne miejsce, gdzie kadra i jej podopieczni akceptują każdą indywidualność – dodaje prezydent stolicy.
Nowe przedszkole specjalne powstało na terenie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 10. Od kilkunastu lat mieści się tam specjalna szkoła podstawowa, która również przeszła gruntowną modernizację. Od września 2018 r. ze szkoły korzysta 51 uczniów. Oprócz wymiany wszystkich instalacji, termomodernizacji, przebudowano pomieszczenia i powstała nowa sala gimnastyczna.
Przedszkole ma 8 sal dydaktycznych, sale do zajęć rewalidacyjnych (terapia mowy, integracja sensoryczna, muzykoterapia). W jego wnętrzu znajduje się patio, wyposażone w ławeczki i mini-źródełko spełniające rolę relaksacyjno-terapeutyczną. Teraz korzysta z placówki 19 dzieci w wieku od 3 do 8 lat, docelowo będzie 32 dzieci w ośmiu grupach – właśnie trwają zapisy. Koszt modernizacji szkoły i budowa przedszkola wyniósł ponad 10 mln zł.
Szkoła, przedszkole i punkt konsultacyjny przy Tarchomińskiej
W tej szkole nie słychać dźwięków dzwonka. Oznaczenia umieszczone na drzwiach sal, klas i gabinetów podpowiadają dzieciom, gdzie są i co będą robić. Pastelowa, stonowana kolorystyka pomaga im w skupianiu uwagi na wykonywanych zadaniach.
W każdym oddziale przedszkolnym oraz klasie uczy się maksymalnie 4 dzieci. Nad ich edukacją czuwa pedagog specjalny, którego działania wspiera pomoc nauczyciela.
W szkole pracuje doświadczona, wysoko wykwalifikowana kadra psychologiczno-pedagogiczna, która jest pionierem w dziedzinie terapii, opieki i kształcenia dzieci z autyzmem ze sprzężeniami. Od 2007 r. w szkole prowadzone są specjalistyczne zajęcia z najmłodszymi w ramach wczesnego wspomagania ich rozwoju.
Rodzice, nauczyciele i inne osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą z autyzmem korzystają także z bezpłatnej pomocy Specjalistycznego Punktu Konsultacyjnego (SPK) znajdującego się w tym kompleksie oświatowym przy ul. Tarchomińskiej 4.
Edukacja dzieci i młodzieży z autyzmem
W przedszkolach i szkołach (publicznych i niepublicznych) jest coraz więcej dzieci i młodzieży z autyzmem – od 2015 r. liczba dzieci ze zdiagnozowanym autyzmem wzrosła blisko dwukrotnie. W roku szkolnym 2015/2016 było 2860 przedszkolaków i uczniów z autyzmem (2016/2017 – 3615, 2017/2018 – 4421). Teraz to 5783 dzieci (3967 z autyzmem i 1816 z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedna to autyzm).
W szkołach uczy się 3967 uczniów z autyzmem (w tym 722 ze sprzężoną niepełnosprawnością). W przedszkolach jest 1816 dzieci (w tym 85 ze sprzężoną niepełnosprawnością).
96 proc. dzieci i młodzieży z autyzmem (w normie intelektualnej) uczy się w oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych, 4 proc. – w szkołach specjalnych.
Czym jest autyzm?
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Jego objawy widoczne są w zakresie relacji społecznych, komunikowania się z innymi, zabawie i często także w sztywnych wzorach zachowań. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, widoczne są przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia, a nawet wcześniej. Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Aktualnie używa się określenia spektrum zaburzeń autyzmu, które obejmuje zarówno autyzm, jak i zespól Aspergera oraz całościowe zaburzenia rozwojowe.
Fot. R. Motyl/UM