Czujniki ruchu, elementy odblaskowe, znaki z lampami ostrzegawczymi i specjalna antypoślizgowa nawierzchnia – już wkrótce na skrzyżowaniu ul. Wybrzeże Helskie i mostu Śląsko-Dąbrowskiego powstanie aktywne przejście dla pieszych.
W ubiegłym roku pilotażowo aktywne przejście Zarząd Dróg Miejskich wybudował na ul. Kondratowicza, przy parku Bródnowskim. Po okresie testów czas drogowcy zdecydowali się na wdrożenie tego rozwiązania także w innych miejscach Warszawy. Ogłoszony został przetarg na montaż aktywnych przejść w 17 lokalizacjach w różnych dzielnicach.
Aktywne przejścia ostrzegają kierowców o zbliżaniu się pieszego do pasów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wykrywania złożonego z kilku, zsynchronizowanych ze sobą elementów – czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej. System ten sprawia, że elementy bezpiecznego przejścia (aktywne punktowe elementy odblaskowe i lampy ostrzegawcze LED) aktywują się tylko w momencie, gdy na przejściu „coś się dzieje”, a więc gdy zbliża się do niego pieszy. To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu.
W całej Warszawie przejścia powstaną w 17 miejscach: Grzybowska przed Ciepłą, Modlińska – Drogowa, Popiełuszki – Gojawiczyńskiej, Krasińskiego – Czarnieckiego, Mickiewicza – Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Wybrzeże Helskie – most Śląsko-Dąbrowski, Grochowska – Mińska, J. Waszyngtona – Niekłańska, Waszyngtona – Modrzewiowa, Marszałkowska – Senatorska, Kruczkowskiego – 3 Maja (strona północna i południowa), Ludna – Okrąg, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. Niepodległości – Lenartowicza i al. KEN – Telekiego.