Warszawscy licealiści, skupieni wokół projektu Fidea, uznali, że tradycyjna nauka w szkołach nie przygotuje ich do podjęcia pracy ani dalszej edukacji. Postanowili wziąć sprawy w swoje ręce. Ich celem jest szerzenie kreatywności i zachęcanie do świadomej edukacji najmłodszych. Będą wspierali uczniów, rodziców i nauczycieli.
Projekt Fidea realizowany przez grupę warszawskich licealistów jest kontynuacją inicjatywy społecznej Projekt Miś, która powstała w 2019 r.m.in. w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii i dotarła do ponad 400 uczniów szkół podstawowych w Warszawie. Choć forma projektu znacznie się zmieniła, to cel pozostał ten sam – szerzyć kreatywność i zachęcać do świadomej edukacji.
Członkowie zespołu Fidei mają łącznie 55 lat doświadczenia w byciu uczniem i doskonale znają realia panujące w szkołach. Jako młodzi ludzie wchodzący w dorosłość, coraz bardziej zdają sobie sprawę że nauka w szkołach nie przygotowuje do podjęcia pracy oraz dalszej edukacji. Dostrzegając to czują potrzebę zmiany.
Ich głównym celem jest szerzenie kreatywności, ponieważ jest ona coraz częściej nazywana kluczową kompetencją przyszłości i jej wartość na rynku pracy znacząco wzrasta. Ma ona także bardzo pozytywny wpływ ma na życie prywatne – uczy rozwiązywać problemy, rozwija empatię i pewność siebie, a także przyczynia się do ograniczenia stresu, co pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne. Dzieci, zwłaszcza w wieku szkolnym, są z natury niezwykle kreatywne i to od wychowania oraz edukacji zależy, czy ta cecha zaniknie czy będzie rozwijana.
Drugim aspektem jest świadoma edukacja. Zespół szczerze wierzy, że jest ona kluczem do budowania społeczeństwa obywatelskiego, w którym odpowiedzialne jednostki potrafią skutecznie rozwiązywać problemy i dbać o wspólne dobro. Postrzega świadomą edukację jako sposób na realizację własnych marzeń i aspiracji. Dlatego uważa za niezwykle ważne pokazywanie dzieciom jak uczyć się efektywnie i z jakich metod korzystać, aby nauka była przyjemna oraz przede wszystkim jak zdobytą wiedzę wykorzystać w praktyce.
Zespół Fidea chce wspierać nauczycieli oraz uczniów i ich rodziców w oddolnej reformie nauczania, tak aby zdobywana wiedza i umiejętności pomogły dzieciom w pełni rozwinąć ich niezwykły potencjał. W tym celu w ramach projektu realizowanych jest wiele różnorodnych działań.
Licealiści stworzyli dwa cykle e-lekcji, które w ciekawy sposób zapoznają uczniów z tematyką twórczego myślenia oraz innych kluczowych kompetencji XXI wieku takich jak stosowanie mnemotechnik, czytanie ze zrozumieniem, robienie rzetelnego research’u i przede wszystkim wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Chęć wzięcia udziału w projekcie wyraziło już ponad 30 szkół podstawowych na terenie całej Polski, a także polskie szkoły w Wiedniu, Budapeszcie oraz Mediolanie. Przygotowane materiały otrzymały też rekomendację od nauczyciela roku 2018 oraz twórcy Szkoły Bohaterów i Bohaterek – Przemysława Staronia.
Gra planszowa Fidea Adventure
Zespół opracował także edukacyjną grę planszową, która ma trafić do placówek opiekujących się najmłodszymi; szpitali i domów dziecka. Gra Fidea Adventure rozwija takie umiejętności jak kreatywność, praca zespołowa, story telling, budowanie poprawnych wypowiedzi, empatia oraz myślenie przyczynowo-skutkowe. Niezwykły, magiczny klimat rozgrywki pobudza wyobraźnię, a duża elastyczność zasad sprawia, że gra nie ma ograniczeń wiekowych.
W ramach projektu Fidea trwa właśnie kampania społeczna na terenie miasta stołecznego Warszawy, która ma na celu zainteresowanie mieszkańców stolicy tematyką inicjatywy. Dzięki partnerom projektu bilboardy reklamujące inicjatywę dotrą do ponad 2 mln warszawiaków.
Burmistrz dzielnicy Bielany objął inicjatywę Patronatem Honorowym. Projekt współpracuje także z Bielańskim Integratorem Przedsiębiorczych oraz wydziałami edukacji w Poznaniu i Szczecinie.
Działania projektu Fidea można dokładnie śledzić na stronie internetowej fidea.edu.pl oraz fanpage’u projektu.