16 kilometrów toru tramwajowego i aż 100 zwrotnic. Na Annopolu trwa rozruch największej zajezdni tramwajowej w Polsce. Zajezdnia będzie bazą dla 152 tramwajów, za które będzie odpowiadało aż 430 pracowników.
Zajezdnia Annopol zajmuje obszar blisko 12 hektarów. Tramwaje są tu serwisowane, naprawiane, malowane i myte w 14 budynkach znajdujących się na terenie ekologicznego obiektu – obsadzonego roślinnością i częściowo zasilanego z odnawialnych źródeł energii.
Pierwsze 25 tramwajów wyjechało z zajezdni 29 października – w dniu otwarcia nowej trasy tramwajowej do Wilanowa. Obecnie do obiektu przypisanych jest 38 brygad – przede wszystkim obsługujących pobliskie linie tramwajowe (1, 3, 4 i 25). Bez tej zajezdni Tramwaje Warszawskie nie byłyby w stanie obsługiwać zwiększonej liczby tramwajów – po uruchomieniu trasy do Wilanowa na tory codziennie wyjeżdża teraz rekordowa liczba 456 tramwajów (o 29 więcej niż przed oddaniem nowej trasy).
Obecnie trwa stopniowy rozruch zakładu, trwają również szkolenia pracowników. Według założeń rozruch obiektu ma zakończyć w I kwartale 2025 r.
– Zajezdnia Annopol to przede wszystkim miejsce pracy naszych pracowników, ludzi, dzięki którym każdego dnia na tory wyjeżdżają sprawne i bezpieczne tramwaje, zapewniające niezawodny transport mieszkańcom Warszawy. Obiekt ten to przykład nowoczesności w każdym calu. Posiadamy ekologiczną myjnię i lakiernię, a pod zadaszeniem jesteśmy w stanie garażować aż 152 tramwaje o długości 33 metrów – w warunkach, które znacząco zwiększają trwałość pojazdów – mówi Małgorzata Kaleta, członek zarządu Tramwajów Warszawskich ds. prawno-finansowych.
70 proc. zwrotnic działa zdalnie, bez udziału motorniczych
Zajezdnia Annopol mieści się pod symbolicznym adresem ul. Warszawskich Tramwajarzy 5. Zarządza nią inteligentny system, który identyfikuje każdy wjeżdżający i wyjeżdżający tramwaj. Sterowanie zwrotnicami i semaforami odbywa się automatycznie – bez udziału motorniczych. W sumie ponad 70 proc. zwrotnic jest przestawiana zdalnie.
Duży nacisk położony został na ekologię. Poza pompami ciepła i panelami słonecznymi, w specjalnych zbiornikach jest gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni.
Powierzchnia biologicznie czynna wynosi ponad 24 tys. m kw., co stanowi ok. 20 proc. terenu zajezdni (roślinność wertykalna na elewacjach pięciu budynków, obsadzenie ekranów akustycznych, torowisko z zieloną zabudową na odcinku dojazdowym do zajezdni, nasadzenia zieleni).
Pierwsza warszawska zajezdnia od 61 lat
Ostatnią zajezdnię tramwajową – R-4 Żoliborz na Bielanach – otwarto w 1963 r. Jeszcze w latach 60. XX w. planowano budowę kolejnej zajezdni – właśnie na Annopolu. Koncepcję jednak odłożono z uwagi na zmianę założeń dotyczących obsługi komunikacyjnej stolicy i likwidację części tras tramwajowych (m.in. na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej, na Młociny czy do Wilanowa).