sobota, 10 czerwca, 2023

Współczesna nawijka warsiaska na klatówie. Czyli jak się mówi i pisze

Wracając ostatnio do domu, musiałam zrobić przystanek na jednej klatówie (na klatce), gdzie stali i kręcili nawijkę (rozmawiali) moi byli uczniowie z jednej z praskich podstawówek, w których byłam ich „panią od polskiego” podczas praktyk nauczycielskich. A że podobno byłam spoko, różnica wieku już się zatarła, to po latach jesteśmy już na „ty”.

– No i, Anka, wbijamy się na kwadrat do Olki, a tam jej starzy znów kręcą awanti. Jej stary to normalnie dzban. Deszcz napierd…. Zaraz ktoś wezwie psy… No nie ma gdzie zrobić wbitki na kwarcirę.

– Aha – odpowiadam, nie bardzo wiedząc, o co kaman (o co chodzi), ale przecież się nie przyznam, że nie wiem, co to awanti, dzban i w czym był problem. – I co zrobiliście? Chyba nie mokliście? – zagajam zdesperowana. – No rejczel. Poszliśmy do Grubego, on już jest sam na chacie.

Uff. Poszli do kolegi, który mieszka już sam. A może z jakąś Rachel? Szybko zmieniłam temat, pogadaliśmy o maseczkach i koronie, i oddaliłam się, by zatopić się w necie i skumać, o czym była ta nawijka.

I już wiem: kręcić awanti to robić awanturę, dzban to głupek, a Rejczel nie jest dziewczyną Grubego, tylko słowem „raczej” wymawianym à la angielski.

To klasyczny przykład obecnej gwary młodzieżowej, w której przeważają niestety wulgaryzmy i zapożyczenia (kwarcira – z niem.; awanti, rejczel – z ang.). A gdzie gwara praska? Ano w nawijce, która w internetowym Słowniku Gwary Warszawskiej definiowana jest jako „mowa, wypowiedź” i istnieje w gwarze dzielnicowej Pragi od ponad 150 lat. Tylko czy oni pamiętają jeszcze z lekcji, co to jest nawijka, i zdają sobie sprawę, że ją właśnie kręcili? I gdzie popełniłam błąd w nauczaniu podczas praktyk?

Anna Zalewska

Redakcja
Przegląd Praski. Prawy brzeg informacji

Najnowsze informacje

Podobne wiadomości

Strona wykorzystuje pliki cookie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close