wtorek, 23 kwietnia, 2024

Zmiany w komunikacji miejskiej po otwarciu linii metra na Bródnie

Linia metra na prawym brzegu Wisły wydłuży się o kolejny odcinek. Władze Warszawy zapowiadają otwarcie dwóch stacji na Bródnie (Kondratowicza i Bródno) i jednej na Zaciszu (Zacisze). Ich uruchomienie będzie się jednak wiązało się ze zmianami rozkładu jazdy komunikacji naziemnej, czyli tramwajów i autobusów.

W godzinach porannego szczytu z ulicy Kondratowicza w kierunku Pragi i centrum w ciągu godziny wyruszy kilkanaście pociągów metra. Składy mogą przewieźć około 30 tys. pasażerów – czyli dwa razy więcej niż wszystkie kursujące tam autobusy i tramwaje. Podróż do centrum, na ulicę Świętokrzyską, zajmie około 20 minut.

Propozycje zmian w komunikacji po otwarciu metra omawiano z mieszkańcami podczas konsultacji społecznych. Przygotowanie ostatecznego projektu poprzedziły również spotkania z miejskimi i dzielnicowymi radnymi z Targówka i Białołęki. Radni przekazali wnioski i spostrzeżenia pasażerów zebrane podczas spotkań z mieszkańcami, konsultowali się ze specjalistami od przygotowywania tras i rozkładów jazdy.

Linie wracają na swoje trasy

Trasy linii tramwajowej 25 (gdzie tramwaje będą kursowały w dni powszednie) i autobusowej 314 nie zmienią się, autobusy linii 112, 169, 409 i 500 wrócą na trasę sprzed budowy metra. Linia 134 nadal łączyć będzie wschodnią Białołękę z Marymontem i stacją metra linii M1.

Niewielkie zmiany tras, w porównaniu z dziś obowiązującymi, zostaną wprowadzone dla autobusów linii 145 i 156 – tak, aby jak najlepiej dowoziły mieszkańców do stacji metra Kondratowicza.

na zdjęciu stacja Metra Bródno
Remont ul. Kondratowicza na Bródnie dobiega końca. Fot, KC/Przegladpraski.pl

Dodatkowo autobusy linii 156 zostaną skierowane na Dworzec Wschodni przez osiedle Wilno, tam także od stacji metra M2 dojadą autobusy linii 356. Do Dworca Centralnego z Białołęki nadal dojadą autobusy linii 160. Do linii metra M2 na osiedlu Bródno zostaną skierowane autobusy linii: 104, 134 (w weekendy), 176, 199, 204, 240, 245, 256 i 527. Wydłużona zostanie tam też linia 326, która łączyć będzie teraz obie linie metra.

Przestaną jeździć autobusy linii 412 i E-9 – ich relacje zastąpią inne linie oraz metro. Trasa linii 118 zostanie skrócona – autobusy nie będą jeździły na prawy brzeg Wisły, bo najszybszym połączeniem Powiśla z Bródnem będzie metro. Tramwaje uruchomionej na czas budowy metra linii 41 jako linia 17 pojadą w dni powszednie od al. Jana Pawła II na Tarchomin, co poprawi połączenie zachodniej Białołęki z centrum i Mokotowem. Z Bródna w al. Jana Pawła II (do ronda ONZ) najszybciej będzie można dojechać metrem.

Główną linią dojazdową do metra ze wschodniej Białołęki pozostanie linia 527 – autobusy będą jeździły najkrótszą trasą do najbliższej stacji M2 czyli Kondratowicza. Mieszkańcy Białołęki zyskają także wiele nowych połączeń, np. nowa linia 226 połączy wschodnią Białołękę z metrem linii M2 na osiedlu Bródno, a autobusy nowej linii 233 pojadą przez cały tydzień z Tarchomina na Kępę Tarchomińską. Mieszkańcy wschodniej Białołęki będą mieli zapewniony dojazd do dwóch linii metra M1 i M2.

na zdjęciu ulica Kondratowicza
Remont ul. Kondratowicza na warszawskim Bródnie. Fot. UM

Usprawniony będzie także dojazd do metra z sąsiednich miejscowości – autobusy z Marek i Ząbek czyli 145, 199, 240 i 245 przejadą obok stacji metra Kondratowicza (linia 240 skończy przy niej swoją trasę).

Nowe trasy i połączenia mają być obserwowane przez ekspertów z Zarząd Transportu Miejskiego. Analizie poddane zostaną dane z bramek metra, ze zliczarek w autobusach oraz z tramwajów. Dzięki danym z liczników pasażerów zamontowanych w pojazdach, będzie wiadomo ile osób wsiada i wysiada na konkretnych przystankach, na jakich odcinkach tras ilu jest pasażerów, jakie są popularne przystanki, na których odbywa się duża wymiana pasażerów. Te dane pozwolą na ocenę wprowadzonych rozwiązań i wskażą kierunek ewentualnych korekt.

Najnowsze informacje

Podobne wiadomości