Rozpoczęły się konsultacje społeczne „Jaki plan miejscowy Michałowa i Szmulowizny w rejonie al. Solidarności?”. Plan ten obejmuje obszar pomiędzy ul. Kawęczyńską a torami od strony al. Solidarności i kończy się na granicy z Targówkiem. Jest to teren o powierzchni ok. 41 ha, w większości gęsto zabudowany, więc nie daje dużego pola do działań twórczych projektantów.
W większości zachowuje i porządkuje istniejący układ urbanistyczny i potwierdza dotychczasowe funkcje terenu. Atutem jest niewątpliwie zachowanie historycznych kwartałów i wyznaczenie sporej ilości terenów zielonych.
Plan dla Michałowa i Szmulowizny jeszcze w tym roku
Dyskusję nad projektem planu odbyła 12 marca Komisja Architektury, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska. Projektant przedstawił na niej założenia planu, a pracownicy Biura Architektury kwestie formalne. Dowiedzieliśmy się, że plan ma zostać uchwalony jeszcze w tym roku.
Najwięcej uwagi radni poświęcili nowym rozwiązaniom. Zainteresowanie wzbudziły zaprojektowane powiązania z Targówkiem na linii Łomżyńska–Księcia Ziemowita oraz przy ul. Nowo-Kijowskiej.
Nowością jest stworzenie placu miejskiego na końcówce „starej” Radzymińskiej, tam zostały również wrysowane nowe przystanki kolejowe. Radna Barbara Domańska wyraziła obawę, że nie jest to właściwe miejsce na taką funkcję, gdyż położone jest na skraju dzielnicy wokół torów, w oddali od miejsc przemieszczania się ludzi, nie ma też historycznego uzasadnienia. Istotnie – była tam kiedyś pętla tramwajowa, dzisiaj poza przystankiem jest to miejsce raczej nieuczęszczane.
Handel i biura na pustych terenach kolejowych
Kolejna propozycja to projekt zagospodarowania pustych terenów wzdłuż torów kolejowych od al. Solidarności. To miejsce daje duże pole do popisu projektantów. Zaproponowali oni tutaj usługi handlu i biur, w czterech kwartałach, na całej długości. Ma jednak prowadzić do nich jedna droga dojazdowa o szerokości 10m! Zwracała na to uwagę przewodnicząca komisji, radna Barbara Domańska, jednak pozostali radni stwierdzili, że… dojazd jest niepotrzebny, można korzystać z komunikacji miejskiej.
– Proponowałam Komisji przyjęcie stanowiska w tej sprawie, gdyż uważam, że temat jest istotny. Uważam, że przy tych parametrach dopuszczalnej zabudowy pojawiłby się ogromny problem z obsługą komunikacyjną. Jedna wąska droga dojazdowa prowadzi do równie wąskiej i zatłoczonej ul. Radzymińskiej. Jestem zdziwiona, że pozostali radni nie dostrzegają tego problemu – stwierdziła Barbara Domańska. – Komisja odbyła się w trybie roboczym, na szczęście w momencie rozpoczęcia konsultacji społecznych będzie można zgłosić formalne wnioski. Oczywiście prawo to przysługuje nie tylko radnym, lecz także wszystkim mieszkańcom, których zapraszam i zachęcam do wzięcia udziału.
Jak wziąć udział w konsultacja społecznych. Daty i terminy
Konsultacje społeczne potrwają do 12 maja 2021 r. Można wziąć w nich udział na dyżurze telefonicznym projektanta planu w poniedziałki 12 i 19 kwietnia oraz w czwartki 8 i 15 kwietnia w godz. 14–16 (tel. 22 325 81 08) oraz na dyskusji on-line 13 kwietnia (wtorek) o godz. 17. Ponadto uwagi do planu można złożyć pisemnie do 12 maja 2021 r.
Anna Jankowska