Przy praskich ulicach stanęły parkomaty. Czy samochody przyjezdnych przeniosą się na podwórka? Władze miasta postanowiły objąć strefą płatnego parkowania tereny Nowej Pragi (między al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową) oraz Starej Pragi i Szmulek (od Targowej do al. Tysiąclecia i ul. Radzymińskiej), a także ulice w bezpośrednim sąsiedztwie zoo.
Pomysł rozszerzenia strefy płatnego parkowania związany był m.in. z uruchomieniem kolejnych odcinków drugiej linii metra, co wyraźnie wpłynęło na sytuację parkingową w dzielnicy. Jak tłumaczą urzędnicy, analizy oraz dane z istniejącej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy. Skłania ich również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca przyjezdnym oraz mieszkańcom. Druga grupa może skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.
– Dla wygody, ale przede wszystkim bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu w czasie epidemii, będziemy dalej przenosić parkowanie z chodników na ulice. Proces przenoszenia parkowania na jezdnię lub do zatok musi być stały, bo świat po pandemii będzie inny niż ten, który znamy. Ponadto uważamy, że piesi zasługują na szerokie i bezpieczne chodniki, które spełniają obowiązujące standardy – przekonywał prezydent Rafał Trzaskowski.
Zwężenie Jagiellońskiej przy zamkniętym Wybrzeżu Helskim
Efekty tych deklaracji są już widoczne. Na ul. Jagiellońskiej, na odcinku od ronda Starzyńskiego do pl. Hallera, i następnie od ul. Ratuszowej do al. Solidarności, jeden z pasów jezdni został przemalowany na pas do parkowania. Podczas ostatniej sesji rady dzielnicy, na wniosek radnego Kamila Ciepieńko, zaapelowano do władz miasta, o zaniechanie nowej organizacji ruchu na ul. Jagiellońskiej przynajmniej do czasu zakończenia przebudowy ul. Wybrzeże Helskie. – Ten odcinek ulicy jest wykorzystywany przez kierowców jako alternatywa dla zamkniętego „wybrzeża”, zarówno przez tych, którzy tylko przejeżdżają przez Pragę, jak i samych mieszkańców – mówi radny Ciepieńko. – Teraz, gdy ulica zostanie zwężona, samochody podczas komunikacyjnego szczytu utkną tu na dobre, a wraz z nimi hałas i spaliny.
Dodatkowo, po drugiej stronie ul. Jagiellońskiej, od strony osiedla, znajduje się szeroki i bezpieczny chodnik, a pomiędzy ulicą a ogrodem zoologicznym są aleja spacerowa i ścieżka dla rowerów. Zwężanie ważnej ulicy pod pretekstem poszerzania kolejnego chodnika budzi kontrowersje.
To niejedyny problem związany z wprowadzenie SPPN na Pradze-Północ. Po pierwsze liczba miejsc parkingowych się zmniejszy, a po drugie osoby, które chcą uniknąć opłaty za parkowanie, mogą wjeżdżać na podwórka i zabierać miejsca mieszkańcom. Z takim problemem musiała się zmierzyć m.in. Wola, gdzie parkowanie na podwórkach stało się prawdziwą plagą.
Władze dzielnicy musiały uruchomić program mający za zadanie uporządkować parkowanie i zapobiec przekształcaniu podwórek w dzikie parkingi. Objęte nim zostały niektóre podwórka, na które wjazd, zatrzymywanie się i parkowanie na nich jest możliwe tylko dla osób posiadających specjalny identyfikator, służb miejskich oraz jednośladów. Wydanie identyfikatora jest bezpłatne. – Wydajemy je m.in. osobom posiadającym meldunek w obrębie danego osiedla, posiadającym tytuł prawny do nieruchomości na danym podwórku czy administratorom nieruchomości – wymienia Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli.
7 tysięcy złotych dodatkowych opłat
Płatne parkowanie jest też problemem dla właścicieli lokali handlowych i usługowych, gdyż abonamenty będą wydawane na podstawie adresu zameldowania, a nie prowadzenia działalności gospodarczej. Tymczasem lwia część przedsiębiorców nie ma meldunku w miejscu, gdzie działa ich firma, będą musieli zapłacić tysiące złotych rocznie za parking. Małe firmy, które nie mogą się obejść bez samochodu, może to doprowadzić do bankructwa. Będą musiały bowiem zapłacić ok. 30 zł za dzień, czyli ponad 7 tys. zł rocznie.
Nowa Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego zaczęła obowiązywać od dziś, od 7 września. To dodatkowych kilkadziesiąt ulic, warto więc sprawdzić, czy obejmie rejon naszego zamieszkania. Jeśli tak, to możemy złożyć wniosek o wydanie abonamentu mieszkańca, który pozwoli nam spokojnie parkować w strefie. Koszt 30 zł. Uwaga, abonament wcale nie gwarantuje nam miejsca parkingowego.
Wniosek o wydanie abonamentu można złożyć we wszystkich Punktach Obsługi Pasażera ZTM. Na Pradze znajdują się one na Dworcu Wschodnim oraz stacji metra Dworzec Wileński. Wszelkie informacje odnośnie wyrobienia abonamentu znajdują się na stronie internetowej ZDM.