Na Pradze-Północ trwają kontrole wjazdu do strefy czystego transportu. Urzędnicy i straż miejska sprawdzają czy samochody spełniają normy emisji spalin. Strefa obowiązuje od lipca i obejmuje swym zasięgiem praktycznie całą dzielnicę.
Strażnicy miejscy, wspólnie z urzędnikami Zarządu Dróg Miejskich, prowadzili kontrolę samochodów przy ul. Jagiellońskiej – pomiędzy rondem Stefana Starzyńskiego a ul. Szanajcy.
Czym jest strefa czystego transportu?
Strefa czystego transportu (SCT) to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (tzw. normy Euro, które są powiązane z datą produkcji pojazdu). Do strefy mogą wjechać pojazdy o wszystkich rodzajach napędu, czyli także benzynowe, diesle, hybrydy, czy z instalacjami LPG – pod warunkiem, że spełniają określone normy emisji spalin silnika.
Strefa czystego transportu obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Na Pradze-Północ i całym prawym brzegu Wisły, strefa jest ograniczona od północy ul. Starzyńskiego, od wschodu trasą linii kolejowej, zaś od południa ul. Wiatraczna i al. Stanów Zjednoczonych.
W pierwszym etapie funkcjonowania strefy, który będzie obowiązywał do 2026 r. wjazd do strefy będzie podlegał następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).
Kolejne etapy SCT będą wprowadzane w 2026 r., 2028 r., 2030 r. i 2032 r.
Strefa czystego transportu nie dla wszyskich
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące tutaj podatki będą zwolnione ze spełniania wymagań strefy w pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wtedy nie będą już mogli poruszać się w strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata. Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, którzy przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów.
Wprowadzony jest również wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów.
Tu można sprawdzić, czy nasz pojazd spełnia wymogi Strefy Czystego Transportu.
Według władz miasta nakłonienie właścicieli aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze, do rezygnacji z wjazdu na teren stref czystego transportu pozwoli znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń powodowaną przez samochody. Jak to będzie w praktyce? Zapewne dowiemy się za kilka miesięcy.