W halach na Żeraniu trwają ostatnie przygotowania do nowego sezonu rowerowego. Ponad trzy tysiące rowerów miejskich pojawi się 1 marca na warszawskich ulicach. Na Pradze-Północ mieszkańcy będą mieli do dyspozycji 24 stacje Veturilo. Piszemy o najważniejszych zmianach dla cyklistów.
Na Pradze-Północ pierwszego marca zaczną działać 24 stacje Veturilo. W porównaniu z poprzednim sezonem, część stacji została zlikwidowana, to m.in. stacja na skwerze przy ul. Szymanowskiego od strony ul. Namysłowskiej, przy ul. 11 Listopada i ul. Środkowej oraz przy Galerii Wileńskiej. Aktualną liczbę stacji na Pradze-Północ można sprawdzić tutaj: Stacje rowerowe na Pradze
Nowy wygląd stacji rowerów miejskich Veturilo
Każda stacja będzie oznaczona nowy słupkiem informacyjny. Dodatkowo każdy stojak w rzędzie będzie oznakowany za pomocą naklejki. Estetyczny i minimalistyczny słup w warstwie graficznej ma nawiązywać do symboli stolicy oraz kolorystyki rowerów Veturilo. Są na nim umieszczone informacje o podstawowych zasadach działania systemu, zapisach regulaminu itd.
Z kolei naklejka pozwoli na pierwszy rzut oka odróżnić stojaki związane ściśle z rowerem Veturilo od pozostałych. To ważne, ponieważ od tego roku stacje Veturilo będą mieć formę standardowych stojaków rowerowych w kształcie „odwróconej litery U” – bez wyróżniającego ich dotąd elektrozamka.
Zamiast elektrozamków każdy rower został wyposażony w zamek na tylnym kole oraz odbiornik GPS.
Na ulicach Warszawy stoi już 3 tys. nowych stojaków, każdy z nich mieści dwa rowery. Ważna nowość: będą ogólnodostępne, dozwolone będzie parkowanie przy nich również prywatnych rowerów. A także hulajnóg elektrycznych – zarówno prywatnych, jak i z wypożyczalni.
Strefy zwrotu rowerów
Nowe Veturilo wprowadza również nowe pojęcie „strefy zwrotu”. To dodatkowe punkty, oprócz stacji, w których będzie można zakończyć wypożyczenie. Takich punktów na start będzie około półtora tysiąca. Ich siatka została opracowana w oparciu o wybrane publiczne parkingi rowerowe. Mają zapewnić większą elastyczność w korzystaniu z usługi i jednoczesne zachowanie porządku.
To takie same stojaki jak te, przy których już od ponad roku można zostawiać hulajnogi elektryczne. One również oznakowane są naklejką – z symbolem roweru i hulajnogi. Kolejne istniejące stojaki będą sukcesywnie oznaczane w ten sam sposób. Naklejki pojawiają się też na części nowych parkingów. – Dodatkowych możliwości parkingowych dla użytkowniczek i użytkowników Veturilo cały czas będzie więc przybywać – zapewniają drogowcy.
Strefy i stacje będą od siebie wyraźnie odróżnione w aplikacji mobilnej Veturilo. A przede wszystkim: przy strefach nie ma charakterystycznego słupa.
Ile zapłacimy za przejazd rowerem miejskim?
Taryfy za wypożyczenie rowerów tradycyjnych oraz ze wspomaganiem elektrycznym pozostaną bez zmian.
Wypożyczenie rowerów tradycyjnych – cennik:
- 1-20 minut – 0 zł
- 21-60 minut – 1 zł
- druga godzina – 3 zł
- trzecia godzina – 5 zł
- czwarta i każda następna godzina – 7 zł
Cennik obejmuje standardowe rowery miejskie oraz tandemy, czyli rowery dwuosobowe.
Wypożyczenie rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – cennik:
- 1-20 minut – 0 zł
- 21-60 minut – 6 zł
- druga i każda następna godzina – 14 zł
W odróżnieniu od poprzednich edycji Veturilo teraz rowery elektryczne będzie można zostawiać w dowolnej stacji.
Dochodzą nowości: możliwość pozostawienia roweru poza stacją (w strefie zwrotu) za dodatkową opłatą oraz bonusy finansowe za „odprowadzenie” roweru do stacji:
- Zakończenie wypożyczenia w strefie zwrotu – opłata dodatkowa 15 zł
- Zakończenie wypożyczenia w stacji, jeśli rower został wypożyczony w strefie zwrotu – dodatkowe +5 zł na konto użytkownika
- Pozostawienie roweru „na mieście” – poza stacją oraz poza strefą zwrotu – to kara, której wysokość zaczyna się od 20 zł.
Wypożyczenie, którego początek i koniec będą w rejonie stacji nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami lub bonusami.