Wielu rodziców zastanawia się, kiedy ich dzieci powinny zacząć przygodę z językiem angielskim. Nie ma uniwersalnego wieku, kiedy nasze pociechy są gotowe na spotkanie z językiem obcym. Pewny jest fakt, że każde dziecko rozwija się inaczej i posiada indywidualne cechy warunkujące jego umiejętności uczenia się.
Jednak liczne badania ekspertów oraz moje wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi potwierdzają fakt, że im wcześniej zaczniemy oswajać dziecko z obco brzmiącym językiem, tym większe szanse, że szybko i skutecznie opanuje ono umiejętności komunikowania się.
Najważniejszy jest dobór odpowiedniej metody do wieku dziecka. Maluch na pewno nie polubi angielskiego, jeśli będziemy go zmuszać do nauki słówek na pamięć.
Małe dzieci najchętniej uczą się poprzez zabawę
Dobrze, aby zaproponowane aktywności były jak najbardziej zbliżone do naturalnych warunków, w jakich na co dzień odbywa się ten proces. W przypadku najmłodszych dzieci jest to po prostu angażująca zabawa – podstawowa aktywność młodego człowieka.
Małe dzieci najchętniej uczą się poprzez zabawę. W swobodnej i radosnej atmosferze przyswajają dużo więcej, niż siedząc za biurkiem czy przy stoliku. Bajki, piosenki i gry w obcym języku to świetny sposób na zainteresowanie nim malca. Przydadzą się również książeczki i pisma, które dzięki swojej kolorowej formie na pewno spodobają się najmłodszym.
W swojej pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym stosuję metody czynne oparte na ruchu, zabawie, naśladowaniu. Zajęcia są prowadzone w atmosferze dobrej zabawy, dzięki czemu maluchy chętnie na nie uczęszczają, biorą aktywny udział w ćwiczeniach i osiągają pierwsze sukcesy językowe. Takie początki przygody z językiem angielskim mają niewątpliwie wpływ na naukę na dalszych szczeblach edukacji.
Wielu rodziców ma obawy co do wczesnego uczenia dzieci języka angielskiego, by proces ten nie zaburzył naturalnego rozwoju języka rodzimego lub by nie opóźnić rozwoju mowy. Jednak doświadczenia kulturowe innych krajów pokazują, że kontakt z drugim językiem jest niezwykle cenny i daje wiele korzyści na innych płaszczyznach funkcjonowania, np. koncentracja uwagi czy zdolność zapamiętywania.
Strach przed mówieniem po angielsku to częste obawy dorosłych, jednak nie mają one miejsca u dzieci
Największą bolączką nas – osób dorosłych znających język angielski nawet dość dobrze – jest obawa przed mówieniem w tym języku. Często osoby, które mają bogaty zasób słownictwa, a gramatyka nie stanowi dla nich większego problemu, mają opory przed rozmową w języku angielskim.
Strach przed pokazaniem niekompetencji to częste obawy dorosłych, jednak nie mają one miejsca u dzieci. Niedoświadczone jeszcze presją społeczną czy krytyką nie wstydzą się, są bezpośrednie i chętnie biorą udział w zabawach językowych. Jeśli dziecko nauczy się, że błędy są czymś naturalnym, i nie spotka się z wyśmianiem, jest duża szansa, że w przyszłości nie będzie miało problemów z komunikacją.
Kolejnym argumentem przemawiającym za wczesnym rozpoczęciem nauki języka angielskiego jest plastyczność mózgu i aparatu mowy u dziecka kilkuletniego. Przyswajanie języka obcego odbywa się podobnym torem co nauka ojczystego, a cały proces wpływa korzystnie na rozwój obu półkul mózgowych. Elastyczność aparatu mowy maluchów znacznie ułatwia opanowanie obcego systemu dźwięków. Im młodsze dziecko, tym łatwiej przyswaja i powtarza zasłyszane dźwięki, melodię języka, akcent, intonację. Natomiast po ukończeniu przez dziecko szóstego–siódmego roku życia aparat mowy staje się mniej elastyczny i mniej chłonny. Dziecko reaguje inaczej na nowe słowa i zwroty, a efektywność nauki języka znacząco spada. Dlatego najlepszy czas na rozpoczęcie nauki języka obcego przypada właśnie na wiek przedszkolny – pomiędzy trzecim a szóstym rokiem życia.
Znajomość języka angielskiego to w dzisiejszych czasach klucz do wielkiego świata. Znosi barierę, która jeszcze kilkadziesiąt lat temu dzieliła wiele społeczeństw na świecie. Dzisiaj, znając język angielski, można mieszkać i uczyć się za granicą, umożliwiając sobie dalszy rozwój i dając sobie szansę na lepsze warunki życiowe. Co więcej, według wielu badań osoby płynnie posługujące się językami obcymi mają szersze spojrzenie na świat, są kreatywne, mają umiejętność skutecznego rozwiązywania problemów i większą wiedzę na temat tego, jak radzić sobie w zmieniającym się świecie.
Warto więc, by Twoje dziecko zaczęło uczyć się języka angielskiego w momencie, gdy jeszcze nie do końca samo wie, że się uczy.
Ewa Dylewska
Autorka jest nauczycielką edukacji przedszkolnej w Przedszkolu nr 169 w Warszawie oraz nauczycielka języka angielskiego w Przedszkolu nr 217 w Warszawie.