sobota, 3 grudnia, 2022

Nowe rowery miejskie. Bez zamków, za to odporne na wandali

Rowery miejskie Veturilo będą służyły mieszkańcom do 2028 roku. Miasto podpisało właśnie umowę z operatorem systemu, który zapewnił, że wprowadzi nie tylko nowe rozwiązania technologiczne, ale podniesie też jakoś usług.

Firma Nextbike GZM stanęła do przetargu jako jedyna, ale spełniła rygorystyczne wymagania, dlatego Zarząd Dróg Miejskich zdecydował o podpisaniu z nią umowy na utrzymanie systemu w latach 2023-2028.

Jednym z najważniejszych kryteriów w postępowaniu było bieżące usuwanie usterek oraz cykliczne przeglądy. Firma Nextbike zapewniła, że zepsute jednoślady będzie naprawiać w ciągu 12 godzin od momentu pojawienia się ich na liście zgłoszeń, zaś usuwać usterki w ramach podstawowych przeglądów okresowych proponuje co 30 dni. Co ważne, 10 proc. rowerowej floty mają stanowić coraz popularniejsze elektryki. Rowery tego typu znacząco ułatwiają poruszanie się pod górę. Sprawdzą się również na dłuższych dystansach.

– Mam nadzieję, że rowery elektryczne pojawią się także na Pradze-Północ – mówi Kamil Ciepieńko, praski radny, który zabiega o budowę stacji elektrycznych w dzielnicy. – Dziś stacje dla elektryków znajdują się wzdłuż Skarpy Wiślanej, co w dużej mierze uniemożliwia mieszkańcom Pragi ich użytkowanie.

Stacja roweru miejskiego Veturilo przy ul. Dąbrowszczaków na Pradze-Północ.

Zupełnie nowa konstrukcja stacji

Wiadomo już, że zmieni się konstrukcja stacji rowerowych. Ze stojaków znikną elektrozamki, a ich funkcję przejmie unieruchamiająca rower blokada na koło oraz odbiornik GPS. Będzie w nie wyposażony każdy rower. Moduł GPS będzie też wbudowany w stacje, co pozwoli wyznaczyć „obszar stacji”, w którym należy zwrócić rower.

Każda ze stacji będzie teraz składać się ze zwykłych stojaków o kształcie tzw. „odwróconego U”, które pozwolą na stabilne oparcie ramy roweru. Stojaków będzie tyle, ile jednośladów, czyli minimum 3 tys. Wszystkie stojaki będą własnością miasta. Dzięki temu będą mogły służyć rowerzystkom i rowerzystom również poza sezonem Veturilo.

PRZECZYTAJ: Jak zadbać o rower na wiosnę? 6 najważniejszych czynności

Ważną nowością będzie całkowita rezygnacja z terminali komputerowych stanowiących dziś jedną z form rejestracji w systemie, wypożyczania i zwrotu rowerów. Takie urządzenia są drogie w eksploatacji, przydatne tylko dla niewielkiej części użytkowników – od lat ponad 90 proc. wszystkich wypożyczeń odbywa się za pomocą wielojęzycznej aplikacji mobilnej. Sama aplikacja, ale też strona internetowa, również zostaną objęte zmianami. Będą one zaprojektowane od podstaw zgodnie z najnowszymi trendami. Alternatywą dla korzystania z aplikacji będzie Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, z którym usługa Veturilo będzie zintegrowana. Miejsce terminali zajmą proste totemy informacyjne, w pięciu językach, ustawione przy stacjach.

Nowe rowery odporne na wandali

Rowery dostarczone przez operatora też będą nowe. Zgodnie z umową mają to być standardowe rowery miejskie wyposażone w bagażnik i duże koła. Będę cechować się wysoką wytrzymałością na zużycie i zwiększoną odpornością na zniszczenia, w tym dokonywane przez wandali. Liczba ruchomych i łatwych do odkręcania części zostanie zredukowana do minimum.

Nowe Veturilo ma liczyć w wersji maksymalnej do 5,5 tys. rowerów. Warto jednak zaznaczyć, że ta liczba nie uwzględnia stacji sponsorskich, które w nowym systemie będą znacznie łatwiejsze i tańsze do postawienia z uwagi na obniżone koszty infrastruktury. Dzięki zaimplementowaniu geolokalizacji, wyznaczenie nowej stacji będzie wymagało jedynie wkopania kilku stojaków i wyznaczenia w systemie – po współrzędnych geograficznych – kolejnej strefy zwrotu czy pobierania rowerów. Możliwe będzie też ustawienie stacji tymczasowych (na 48 godzin) przy okazji wydarzeń sportowych lub kulturalnych.

Rdzeń systemu będzie stanowiło 3 tys. rowerów przypisanych do 300 stacji na terenie całej Warszawy. Oprócz tego powróci możliwość finansowania nowych wypożyczalni bezpośrednio przez urzędy dzielnic, co funkcjonowało w poprzednich latach. Konstrukcja nowej umowy zapewnia Warszawie opcję dokupienia do 2,5 tys. rowerów, czy to w ramach „stacji dzielnicowych”, czy to w wyniku decyzji miasta.

Na Pradze-Północ znajduje się sześć stacji napraw rowerów. Samoobsługowe stacje napraw rowerów oferują zestaw narzędzi i pompkę rowerową na wszystkie rodzaje zaworów. Większość stacji działa w okresie od marca do listopada. W dzielnicy jest 28 stacji wypożyczeń roweru miejskiego Veturilo. Przy parku Praskim znajduje się jedyna na Pradze stacja rowerów dziecięcych Veturilko.

Najnowsze informacje

Podobne wiadomości

Strona wykorzystuje pliki cookie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close